11 april tot 17 april - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu 11 april tot 17 april - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu

11 april tot 17 april

Blijf op de hoogte en volg Mariska

18 April 2016 | Thailand, Phuket

Sommige van mijn collega’s zijn er nog steeds niet helemaal aan gewend dat ik er anders uitzie, soms als ik klaar ben met werken en naar Patong ben geweest en terugkom rijd ik met een van de bell boys mee naar de lobby, maandag ook bijvoorbeeld. Toen zei hij, ik moet gewoon een foto maken samen met jou, nu je er zo anders uitziet, met je haar. Hahaha, ik kan daar wel om lachen. Ze zijn er nog steeds verbaast over dat ik er anders uitzie als ik niet aan het werk ben. Ik heb dan niet altijd mijn haar in een staart en ik heb ook geen jaren 60 jurkje aan zoals mijn uniform.. Maarja ik zal er altijd anders uit blijven zien dan de Thai, en dat zijn toch de mensen die ze gewend zijn om te zien (en die ze kennen) dus ik snap het ook wel als het anders voor ze is. Maar toch ben ik hier ook al weer twee maanden.. Aangezien ik niet al het pittige eten kan eten dat ze in de kantine hebben vraag ik vaak om ei. Dan eet ik rijst met ei, ik had nooit gedacht dat het zou smaken maar het is best lekker. Dinsdag kwam ik naar de kantine en had ik mijn eten al opgeschept en toen werd ik teruggeroepen naar de keuken, ze hadden ei voor mij klaargemaakt. Zonder dat ik erom had gevraagd, ze weten al precies wat ik wil, haha.

Woensdag was het nieuwjaar, oftewel Songkran. Songkran betekend een groot watergevecht. Iedereen gooit met water naar elkaar om het nieuwe jaar goed te beginnen. Aangezien hier veel toeristen zijn, maakt het niemand uit waarom ze het doen maar wil iedereen gewoon een watergevecht houden. Naast het gooien met water smeert ook iedereen babypoeder op je (natte) gezicht. De eerste keer dat iemand dat deed was het heel raar, maar iedereen doet het bij elkaar en het wordt gedaan voor goed geluk in het nieuwe jaar. Ik moest overdag werken, net zoals veel van mijn collega’s. Het is de gewoonte voor de Thai om tijdens Songkran in de ochtend naar de tempel te gaan en dan daarna naar het water festival. Aangezien we moesten werken hadden ze vlakbij de kantine tafels neergezet met Buddha en wierrook en alle andere dingen die bij het ritueel horen. Na de lunch nam mijn collega mij daar mee naartoe en toen heb ik me natuurlijk ook even ondergedompeld in de Thaise cultuur. Ik was om 21.00 uur klaar met werken. Een van mijn collega’s was toen ook klaar en we zijn samen naar Bangla Road gegaan, waar we nog meer mensen zouden ontmoeten. Toen we in Bangla aankwamen duurde het letterlijk twee minuten voordat ik compleet doorweekt was. Het was wel erg leuk en iedereen is ook heel vriendelijk met het water gooien gelukkig, het is allemaal goed bedoeld en niet om iemand anders pijn te doen. Sommige mensen hebben wel heel koud water, dat is dan wel even wennen. Iedereen maakt elkaar nat, zo maakte ik ook wat Thaise mensen nat, toen keken ze om en daarna wilden ze een foto met mij maken. Tja, waarom ook niet? Op het moment dat je stilstaat om een foto te maken wordt je ondertussen door vier verschillende mensen natgemaakt. Een hele andere maar zeker wel een hele leuke manier om het nieuwe jaar te vieren! Op de terugweg op de scooter is het wel redelijk fris aangezien je helemaal nat bent en dan in de wind terugrijd. Helaas gebeuren er ook heel veel ongelukken tijdens Songkran aangezien de weg nat is en je wordt natgegooid terwijl je aan het rijden bent, zo zijn ook drie van mijn collega’s van de scooter gevallen en hebben nu overal verband..

Donderdag moest iedereen weer gewoon werken en waren alle watergevechten voorbij. Ook ik moest weer werken, in mijn eentje bij Guest Relation. Gelukkig vertrouwen mijn collega’s mij nu wel als ik alleen ben. Maar als mijn collega Mam er is dan vraagt iedereen aan de telefoon of ze met haar kunnen praten, het is natuurlijk ook veel makkelijker om in Thai te praten dan in het Engels. Er is ook een nieuw meisje aangenomen voor Guest Relation. Dat betekend dat ik weer langzaam aan terugga naar de Front Desk. Op het nieuwe rooster ben ik nu alleen nog Guest Relation als Mam en Zoey (de nieuwe collega) beide vrij zijn op dezelfde dag. Zoey is heel aardig en ze kwam elke keer al kijken bij Guest Relation terwijl ze Front Desk was om te zien wat ik nou eigenlijk allemaal aan het doen was daar. Leuk om te zien dat ze zo geïnteresseerd is en het ook allemaal al wil leren op haar tweede werkdag. Vrijdag op het werk liep ik met Chinese gasten mee naar hun kamer en legde ik ze alles uit over het hotel en hun kamer, ik kon al zien dat ze ergens door afgeleid waren en ik dacht dat het was dat ze mij niet zo goed begrepen omdat hun Engels niet zo goed was. Toen ik weg wilde gaan vroegen ze of ze een foto met mij mochten maken. De bell man stond nog in de deuropening en hij moest toen de foto maken. De eerste was niet goed genoeg dus toen moesten we voor het raam gaan staan om daar nog een foto te maken, die was gelukkig wel goed.. Daarna had ik gasten ingecheckt en die zeiden tegen mij: “Your English is good, so you are not from here. Where are you from?”. Heel aardig weer tegenover de Thai dat ik alleen maar omdat ik goed Engels spreek niet uit Thailand kan komen..

Zaterdagavond zijn we met een grote groep collega’s van de Front Desk, Bell Counter en F&B naar een Thaise bar genaamd “Mung Meng Long” in Kathu geweest. Hier spelen ze live Thaise muziek en hebben ook af en toe een DJ. We gingen hiernaartoe voor mijn verjaardag en voor het afscheid van een collega van de Front Desk. In deze bar speelde ze ook “Happy Birthday” en toen zongen ze zelfs hun versie van mijn naam! Ik kreeg hier ook een taartje die we natuurlijk met z’n allen hebben opgegeten. Later kwamen er nog meer collega’s die pas om middernacht klaar waren met werken, zij hadden ook nog een stuk taart meegenomen, heel lief! We hebben echt een super gezellige avond gehad met z’n allen en zijn gebleven totdat de bar ging sluiten. Zondag was het natuurlijk mijn verjaardag. We lagen pas laat in ons bed dus eerst maar even uitslapen. Daarna ben ik met de andere Front Desk stagiaire, Jessica wat gaan eten in het restaurant in het hotel. Aangezien het al middag was en het ontbijtbuffet al afgelopen was moesten we het doen met een hamburger en heerlijke fruitsapje als ontbijt. Na het ontbijt ben ik teruggegaan naar mijn kamer en toen heb ik nog even met papa en mama gepraat op Skype. Terwijl wij aan het skypen waren zag ik al mijn collega’s van de Front Desk al aan komen lopen. Ze kwamen met z’n allen naar mijn kamer om voor mij te zingen en ze hadden een heerlijk taartje en een mooie bos bloemen meegenomen voor me. Echt superlief en totaal onverwacht!! We hebben ook nog wat foto’s gemaakt hier in mijn kamer en buiten met z’n allen. Ook een van de twee collega’s die elke dag even mijn haar moeten aanraken, James, wilde nog met mij op de foto. De foto geeft de realiteit goed weer, hij zit zelfs op de foto aan mijn haar, haha. Toen ze mijn kamer binnenkwamen en zagen dat ik aan het skypen was met mijn ouders (die er volgens hen exact hetzelfde uitzien als mij) moesten ze allemaal wel lachen en natuurlijk even hoi zeggen. Veel van mijn collega’s weten nu dat mama en Joris volgende week! naar Thailand komen en een van mijn collega’s, May, heeft haar zinnen gezet op Joris. Ik heb haar al verteld dat hij pas 15 is maar dat maakt haar niks uit, ik ben benieuwd hoe het gaat als hij hier echt is, haha. Toen zij papa op skype zag zei ze zelfs nog: “hello, my future father in law”, hahaha. Ook heel typisch is dat ze allemaal mijn kamer ingelopen kwamen, wat opzich niet raar is. Maar ze liepen met hun schoenen aan naar binnen, wat ik niet eens door had, maar dat vinden zij heel erg en ze boden ook gelijk hun excuses aan. Het maakt mij helemaal niks uit als je met schoenen aan mijn kamer binnenkomt aangezien ik hier zelf ook met voeten vol met zand van het strand naar binnen loop, maar voor zij vonden het heel erg dat ze zo naar binnen waren gekomen.. Ik heb ze nog maar een paar keer gezegd dat het echt geen probleem was. Ik vond het wel echt superlief van ze dat ze naar mijn kamer kwamen!! Wat ik ook heel lief vond zijn de filmpjes die ik van mijn familie heb gekregen, de filmpjes waarop ze met z’n allen voor mij aan het zingen waren! Ik vond het echt super om te ontvangen!! Ik ben nu wel ver van huis maar mijn collega’s hier doen er wel alles aan hier om mij thuis te laten voelen. Ik heb een top verjaardag gehad!!

  • 18 April 2016 - 20:22

    Suzanne:

    Hallo Mariska,

    We kennen elkaar niet, maar wat leuk om je blog te lezen en wat je allemaal mee maakt! Ik ben zelf de mogelijkheden aan het onderzoeken om een half jaar in Thailand te wonen en werken, vanaf +/- augustus 2016. Ik zie dat jij stage loopt, maar ik ben erg benieuwd of je jouw voorbereidingen en ervaringen met me wil delen. Ik hoor graag van je.

    Groet,
    Suzanne
    suzanne.b@live.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 21669

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 26 Augustus 2016

Stage Thailand

08 Juni 2014 - 07 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Zimbabwe

08 September 2013 - 16 Mei 2014

EF studiejaar in het buitenland

Landen bezocht: