23 juni tot 27 juni: - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu 23 juni tot 27 juni: - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu

23 juni tot 27 juni:

Blijf op de hoogte en volg Mariska

27 Juni 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls

23 juni:
Vanmorgen weer naar de school geweest, daar hadden ze een voetbaltoernooi tegen 2 andere scholen uit de buurt, dat was op een andere plek dus daar zijn wij ook naartoe gegaan. Eerst gingen we nog langs een Lodge genaamd Gorges Lodge, waar we een prachtig uitzicht hadden over de Zambezi rivier en we ook konden zien dat we daar gister hadden geraft. Daarna zijn we naar het veld gelopen waar het voetbaltoernooi werd gehouden, helaas was één school nog niet aangekomen en moesten we daar op wachten voordat ze konden beginnen, we hebben helaas niet veel van de wedstrijden kunnen zien omdat ze zo laat begonnen. We waren op het veld (zand) gaan zitten met z'n allen en daar gekletst tot ze wilden beginnen. Er waren kinderen van de andere scholen die denk ik nog nooit een blanke persoon hadden gezien, ze kwamen in een groepje naar ons toe en bleven op een afstandje naar ons staan kijken, zonder dichtbij te komen. Uiteindelijk kwamen er steeds meer kinderen en kwamen ze steeds dichterbij, ze spaken alleen geen Engels en ze waren bang om ons aan te raken. We probeerden ze high-files te geven, eerst begrepen ze het dachten we niet dus deden we het voor maar daarna durfden ze het nog steeds niet. We voelden ons echt als een kunstvoorstelling in een museum die je niet mag aanraken. Het was wel erg grappig om te zien aangezien wij gewend zijn dat de kinderen met z'n allen naar je toe komen rennen. Daarna geluncht en na de lunch hebben we een planning gemaakt voor de rest van de week, dat stelt eigenlijk niks voor omdat we ons volledig moeten aanpassen aan de docenten en de kinderen. Ook duurde het maar een kwartier dus we hadden praktisch de middag vrij. Lekker bij het zwembad gelegen en nog even het stadje in geweest. 's Avonds de nieuwe vrijwilligers ontmoet en nog gezellig gekletst na het eten.

24 juni:
Vanmorgen zijn we weer naar de tuin hier dichtbij geweest, daar hebben we de planten water gegeven en hebben we wat aardappelen in zakken zand geplant. Daarna zijn we naar de leeuwen gegaan om daar te lunchen, de lunch op dinsdag vind ik samen met nog een aantal anderen echt niet lekker dus zijn we daarna het stadje in gegaan en daar hebben we wat kip gegeten, ook nog wat lekkers gekocht voor onderweg want ik ga samen met nog een andere vrijwilligster naar Antilope Park, een nationaal park in Zimbabwe! :) Daarna nog gezellig met de andere vrijwilligers gekletst in de Adventure Lodge. In de middag zijn we weer naar het weeshuis geweest. Er waren maar heel weinig kinderen, onze begeleider zei dat het waarschijnlijk was omdat ze naar school waren gegaan, wat natuurlijk veel beter is om te doen dan met ons te spelen! Ondanks dat er zo weinig kinderen waren was het toch erg leuk! 's Avonds zijn we met bijna alle vrijwilligers pizza gaan eten in een restaurant, het was erg lekker en ook erg gezellig!

25 juni:
Vannacht ben ik om 1 uur samen met een andere vrijwilligster en een chauffeur naar Antelope Park gereden, daar kwamen we om 8 uur 's ochtends aan. Eerst kregen we ontbijt en daarna moesten we de activiteiten die we hier willen doen uitkiezen en zijn we naar onze kamer gegaan. Toen gingen we naar een "Lion Feeding" waar ze de grote mannelijke leeuwen eten geven,dat was erg gaaf om te zien! Daarna hebben we heerlijk geluncht, na de lunch heb ik een paardrijles gehad en daarna gingen we op een game drive op het paard. Tijdens deze rit heb ik een heleboel wilde dieren van heel dichtbij kunnen zien omdat de wilde dieren gewend zijn aan de paarden en ze er niet bang voor zijn. Ik heb 5 giraffes, een kudde buffels, een kudde zebra's, een kudde impala's en nog vele andere dieren binnen 5 meter afstand gezien. Echt supergaaf om te doen! Daarna gingen we avondeten, wat echt heel goed is hier! Ik heb een superleuke dag gehad en supergedelegeerden gezien maar o wat is het hier koud en wat doet mijn kont pijn van het paardrijden!

26 juni:
Vanochtend kreeg ik eerst een introductie over alle community projecten die ze hier doen, daarna hebben we ontbeten en ging ik met de vrijwilligers van hier naar een "dropping centre", daar komen alle dakloze kinderen naartoe om met de vrijwilligers en de mensen die daar werken te praten, spelen, knutselen en eten. Eerst gingen we een rondje door de stad en kregen we te zien waar deze dakloze kinderen wonen. Sommige leven letterlijk op straat en andere hadden wel een tentje/zelfgemaakt tentje waar ze in leefden. Het was wel schokkend om te zien hoe deze kinderen leven, sommige zijn nog maar 7 jaar oud, sommige hebben nog broers waar ze samen mee zijn, maar de meesten hebben dat niet en zijn alleen of hebben een groepje gevormd met andere dakloze kinderen. Er was zelfs een meisje 16 dat een kind heeft van 1 jaar en een maand oud. Daarna gingen we terug naar het dropping centre waar we met de kinderen hebben gepraat, gespeeld en geknutseld, één jongen genaamd Gift heeft zelfs een ketting voor me gemaakt. Daarna hebben we de lunch uitgedeeld en hebben we ook onze meegenomen lunch gegeten, na de lunch gingen we naar een open veld waar ze allemaal gingen voetballen. Daarna zijn we teruggegaan naar Antelope Park waar ik lekker gelezen heb een een doucht wilde nemen, helaas werd deze niet echt warm.. 's Avonds weer vroeg naar bed gegaan na deze lange maar super indrukwekkende dag!

27 juni:
Vanmorgen hebben we eerst ontbeten en daarna hebben we met olifanten gespeeld, eten gegeven, op hun rug gezeten zonder zadel of iets anders. Ook kunnen ze een bal schoppen en rondjes draaien als hun begeleiders dat zeggen. Daarna gingen we rijden op de olifanten, dit keer wel met de begeleiders voorop de olifant gelukkig! Het was erg leuk om te doen en ik heb heel veel informatie over de olifanten van de begeleider gekregen, ook heeft een andere begeleider meer dan 100 foto's van me gemaakt tijdens de rit, super leuk! Daarna zij we in de auto gestapt, terug naar Victoria Falls. Tussentijds zijn we nog gestopt om wat te eten te halen en uiteindelijk waren we rond 9 uur terug. Daar nog gezellig mijn mijn kamergenote gekletst en toen lekker naar bed gegaan.

• 28 Juni 2014 - 10:51

Ellen :

Hoi Mariska,

Wat maak je toch een leuke dingen mee, zeg! Erg leuk om te lezen! Veel plezier nog deze week, is het alweer de laatste?? Ik ben benieuwd naar alle foto's!

Groetjes van ons vieren! (en oma, die is hier nu!)