7 maart tot 13 maart - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu 7 maart tot 13 maart - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Mariska Untersalmberger - WaarBenJij.nu

7 maart tot 13 maart

Blijf op de hoogte en volg Mariska

14 Maart 2016 | Thailand, Phuket

Maandag had ik nog de laatste dag vrij en zondagavond waren we erachter gekomen dat Jessica, Joey, Hamza en ik allemaal vrij waren en hadden we afgesproken om samen wat te gaan doen. Maandag eerst maar even uitgeslapen en daarna zijn we in de middag naar Karon Beach gegaan. Karon is een heel rustig en lang uitgerekt strand. Het was een erg mooi strand en we hebben daar gezellig gezeten, met natuurlijk een kokosnoot voor het ultieme vakantiegevoel! In de avond zijn we nog wat gaan eten hier in Patong, weer Thais gegeten, ik leer steeds meer gerechten kennen! Dinsdag heb ik gewoon weer gewerkt, het is nu gelukkig wat rustiger in het hotel en dat is ook goed te merken. Er is nu veel meer tijd om het wat rustiger aan te doen en om gewoon wat te kletsen onder werktijd. Er zijn uiteraard wel drukke tijden, bijvoorbeeld rond 12.00 uur aangezien iedereen dan moet uitchecken, ik weet nog steeds niet hoe dat moet maar ik probeer zoveel mogelijk te helpen als ik kan. De Guest Relations tafel staat vlak naast de Front Desk balie en ik kan dus zien of het druk is of niet. De regel is hier dat als het heel druk is bij de Front Desk dat de mensen van Guest Relations dan moeten helpen. Dat heb ik dus ook een aantal dagen in de week gedaan. Het is wel chaotisch werken dan aangezien ik aan het helpen ben in de Front Desk en de bell men maar ondertussen ook het werk van de Guest Relations moet afmaken. Eigenlijk is het zo dat ik wel bij de Front Desk kan helpen maar niemand anders bij Guest Relations mij kan helpen als ik alle taken nog niet af heb.

Woensdagochtend had ik een wekker gezet, die gehoord, uitgezet en toen ben ik weer in slaap gevallen.. Gelukkig werd ik een kwartier voordat ik moest werken wakker en was ik maar 5 minuten te laat op werk. Woensdagavond kwam Wei Wei nog even naar mijn kamer en hebben we nog gezellig gekletst. Onze kamers zijn naast elkaar dus het is erg makkelijk om even bij de ander aan te kloppen. Donderdag heb ik in de kantine nog een Thais toetje ontdekt dat ik lekker vind, “woon dam” heet het volgens mijn collega. Het is een soort van (zwarte) puddingstukjes in een zoete vloeistof en dan moet je er ijs bij doen om het te koelen. Ook weer apart, maar wel lekker! :) Ik kan er helaas geen recept van vinden dus weet ik ook niet goed wat het eigenlijk is of wat erin zit.. Ik merk dat veel van mijn collega’s zich nog steeds zorgen maken als ik in de kantine eet, vaak vragen ze gewoon om ei voor me en één van de koks die daar in de keuken werkt kijkt mij nu altijd aan en begint te lachen en vraagt of ik ei wil. Het standaard gerecht; rijst met ei. Ik kan het pittige eten alleen eten als het voor de Thai een beetje pittig is, anders brand het echt mijn mond uit en kan je het de rest van de dag voelen in je keel.

Vrijdagavond ben ik met een aantal collega’s van het werk naar Xana beach club geweest, dat ligt ongeveer in het midden van Phuket. Daar was die avond een bekende DJ uit Korea, DJ Soda. Ik had nog nooit van haar gehoord maar hier in Azië is ze heel bekend en iedereen is fan van haar. Bij Xana kwam ik ook nog andere studenten van mijn school tegen die ook hun stage lopen in Phuket, erg toevallig en gezellig! Zoals ik misschien al wel vaker heb gezegd zijn de mensen hier heel aardig en altijd erg vriendelijk. Zaterdag vroeg mijn collega mij waarom ik in Thailand mijn stage wilden doen en toen zei ik dat de reden was dat Thailand heel anders is dan Nederland. Mijn collega zei toen tegen mij: “working here is like a family”. Ik vond het mooi dat ze dat zei want zo is het ook wel, ik ken lang niet iedereen die in het hotel werkt, maar de mensen waar ik dagelijks mee werk zijn ook wel echt vrienden geworden en je kan merken dat ze je altijd willen helpen en dat ze me nu ook accepteren. Ze maken nu allemaal grapjes met me, in het begin was dat niet zo, maar dat is normaal als je elkaar nog niet goed kent. Ik begin ook steeds meer de verschillen te horen tussen het Thai Engels en het normale Engels en ik begin het ook te spreken. Als ik gewoon Engels spreek begrijpende Thai mij soms niet aangezien zij de klemtoon op een totaal andere plek leggen of bijvoorbeeld de R uitspreken als een L, gevolg: ‘leally’. Ik weet nu ook van mijn directe collega’s wie beter en wie minder goed Engels spreekt en dan praat ik ook op een ander niveau Engels met hen. Ik merk wel dat sommige mij gewoon gebruiken om hun Engels te verbeteren, maar dan zeg ik ook altijd dat ze altijd met mij kunnen praten als ze dat willen. Een voorbeeld is één van de bellboys, zijn Engels is niet heel goed maar hij vraagt mij wel vaak hoe hij dingen op een andere manier kan zeggen. Ik vroeg hem hoe laat het was en toen vroeg hij mij hoe hij kon zeggen kwart voor en kwart over. Dingen die voor mij heel normaal zijn om te zeggen moet ik hier uitleggen, soms lastig maar wel leerzaam!

Sommige gasten die ik ontmoet in het hotel zijn echt heel aardig en ik merk al dat vanaf het moment dat ze in het hotel zijn aangekomen dat ze enthousiast zijn over alles. Zo had ik van de week een groep Amerikanen geholpen met inchecken en toen waren ze al alles aan het filmen en ze zeiden te hele tijd hoe mooi het wel niet was, aan het einde vroegen ze ook nog om mijn naam en bedankten hadden, alleen had ik daar niks voor gedaan haha. Elke keer als ik ze nu tegen kom dan zeggen ze weer: ‘hoi Mariska, hoe gaat het?’, leuk om te zien! Zaterdag op het werk was het in de avond erg rustig en was ik een tijdje aan het praten met mijn collega Yui, zij is echt zo gek als een deur maar wel erg aardig. Toen vertelde ze mij dat ze twee vriendjes heeft en zoals ze zichzelf beschreef: “small with a big ass and small boobs”.. En dat zegt ze gewoon allemaal bij de Front Desk terwijl mijn andere collega de gasten aan het helpen is, haha. Toen ik zondag over straat liep, vlakbij het strand zei iemand tegen mij: “you speak English? You beautiful, me handsome”, ik kon er wel om lachen, haha. Zondagavond ben ik nog met drie collega’s wat gaan drinken in een bar waar ze live Thaise muziek hadden, ik begreep er uiteraard niks van maar het klonk goed, goede afsluiter van de week!

  • 20 Maart 2016 - 15:08

    Els:

    Hoi Mariska,
    Leuk om te lezen dat je je steeds meer op je gemak voelt in Phuket. Ik herken wel wat in je verhaal over de Amerikaanse toeristen. Zo opgewekt en positief en complimenteus. Dat is opzich al een opsteker om te ervaren dat je gewaardeerd wordt.
    Mijn broer Ruud is een aantal dagen bij vrienden in Pattaya geweest. Nu weer voor de laatste week in Bangkok. Hij vliegt donderdag al weer terug naar NL. Komt dus niet meer naar Phuket.
    Hoe heb je het met de warmte? Ik begreep dat het nu erg warm 40-C is in Thailand. Of iets koeler aan zee?
    Groetjes ook van je opa. Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 21 Aug. 2013
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 21715

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 26 Augustus 2016

Stage Thailand

08 Juni 2014 - 07 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Zimbabwe

08 September 2013 - 16 Mei 2014

EF studiejaar in het buitenland

Landen bezocht: